top of page
Gebakken Bloemkool

Vegetarisch of veganistisch eten

Je kunt ervoor kiezen om vegetarisch of veganistisch te eten. Bijvoorbeeld voor je gezondheid, voor dierenwelzijn of voor het milieu.

Gezond

Minder vlees en zuivel eten (en daardoor meer volkoren graanproducten, peulvruchten, groenten, fruit en plantaardige vleesvervangers eten) zorgt voor een lager risico op hart- en vaatziekten.

 

In vlees zitten belangrijke voedingsstoffen: eiwitten, ijzer, vitamine B1 en vitamine B12. Die voedingsstoffen kan je ook uit andere producten halen. Bijvoorbeeld uit ei, peulvruchten, sojaproducten, noten, pitten, groenten, zuivel, brood en andere graanproducten. Vitamine B12 komt alleen voor in dierlijke producten. Voor veganisten is het daarom goed om vitamine B12 supplementen te slikken.

Duurzaam

Minder vlees en dierlijke producten eten is goed voor het milieu. Dierlijke producten belasten het milieu namelijk meer dan plantaardige producten. Dat geldt het meest voor vlees. Lees meer over duurzaam eten.

Meer lezen

Op de website van het Voedingscentrum vind je meer informatie en handige tips over vegetarisch en veganistisch eten.

Wat is het verschil?

Vegetarisch eten

Vegetariërs eten geen vlees, maar wel zuivel en ei. Sommige vegetariërs eten wel vis. Dat noem je pescotariër.

Veganistisch eten

Veganisten eten en drinken helemaal geen dierlijke producten. Dus ook geen melk of eieren.
 

Flexitarisch eten

Mensen die op sommige dagen geen vlees eten, noem je flexitariërs. 

bottom of page