top of page

De Oudertelefoon: altijd iemand die naar je luistert

Bijgewerkt op: 3 dagen geleden

Ouders met 2 kinderen

Gemeente Capelle wil de Oudertelefoon graag bekender maken. Wat is de Oudertelefoon precies, en wat kunnen ze voor jou betekenen? In dit artikel lees je alles over deze anonieme en gratis hulplijn voor ouders en opvoeders.


Wat is de Oudertelefoon?

De Oudertelefoon is een hulplijn voor ouders en opvoeders. Hier kun je terecht met vragen over opvoeden, ouderschap en gezinsleven. Het maakt niet uit hoe groot of klein je vraag is. Of je nu twijfelt over je aanpak, je zorgen wilt delen of gewoon even wilt praten: de Oudertelefoon is er voor jou. Je kunt bellen of chatten en alles blijft anoniem.


De Oudertelefoon is gratis te bereiken via 085-130 4658 of via hun chat. Ze zijn open van maandag tot en met vrijdag, tussen 9:00-15:00 uur en 20:00-22:00 uur.


Met wie spreek je?

Als je belt of chat met de Oudertelefoon, krijg je vrijwilligers aan de lijn. Dit zijn mensen die zijn getraind om goed te luisteren en met je mee te denken. Ze hebben ervaring in bijvoorbeeld onderwijs, zorg of ondersteuning bij opvoeden. Veel vrijwilligers zijn zelf ook ouders. Zij begrijpen goed wat jij meemaakt, maar ze geven geen oordeel of standaard adviezen. Ze stellen vragen om samen met jou een oplossing te vinden.


Welke vragen kun je stellen?

Bij de Oudertelefoon kun je met elke vraag terecht, de vrijwilligers luisteren echt naar je. Vragen die vaak gesteld worden zijn bijvoorbeeld:


  • ā€œIk ben zo moe, hoe hou ik dit vol?ā€

  • ā€œIk maak me zorgen, gaat het wel goed met mijn kind?ā€

  • ā€œMijn kind is vaak boos. Wat kan ik doen?ā€

  • ā€œIk schaam me voor wat er thuis gebeurt. Kan ik daarover praten?ā€


Veel ouders die contact hebben gehad met de Oudertelefoon, delen dat ze zich daarna opgelucht voelden. Een moeder vertelt: ā€œIk wist niet wat ik kon verwachten, maar ze luisterden zo goed en zonder oordeel. Het gaf me echt rust.ā€Ā Een andere ouder zegt: ā€œIk voelde me gehoord en begrepen. Na het gesprek wist ik welke stappen ik kon zetten.ā€Ā Ook ouders die twijfelden om te bellen, zijn vaak blij dat ze het toch hebben gedaan: ā€œIk twijfelde maanden, maar het heeft me zo geholpen. Ik ben blij dat ik niet langer met mijn zorgen rondloop.ā€


Meer weten?

Heb je vragen over dit onderwerp of wil je er meer over weten?Ā Bekijk dan de website van de Oudertelefoon.

bottom of page