top of page

Bewegen is heel belangrijk: tips om je kind te helpen

In ons moderne leven vol technologie vergeten we soms hoe belangrijk bewegen is voor kinderen. Bewegen helpt niet alleen het lichaam, maar ook de geest. In dit artikel leggen we uit waarom bewegen belangrijk is en geven we tips om kinderen actief te houden. Bewegen zorgt ervoor dat kinderen fit en gezond blijven. Het helpt hen ook om beter te slapen en zich beter te concentreren op school. Bovendien maakt bewegen kinderen blijer en zelfverzekerder.


Kinderen zijn aan het touwtrekken
Waarom is bewegen belangrijk?

Bewegen helpt kinderen om sterkere spieren en botten te krijgen. Het zorgt voor een gezond gewicht en voorkomt ziektes zoals obesitas. Ook is bewegen goed voor de geest: het helpt bij het omgaan met emoties, verbetert de concentratie en zorgt voor een betere nachtrust. Beweging helpt kinderen ook om beter met stress om te gaan. Door te bewegen, leren kinderen hun lichaam beter kennen. Het is ook een manier om nieuwe vrienden te maken en samen plezier te hebben.


Tips voor jonge kinderen (0-4 jaar)

• Speelse activiteiten

Jonge kinderen leren door te spelen. Moedig activiteiten aan zoals kruipen, lopen, dansen en spelen in de speeltuin. Dit helpt bij de ontwikkeling van hun motoriek. Ook kunnen kinderen zo hun energie kwijt. Organiseer bijvoorbeeld een dansfeestje thuis met favoriete liedjes. Zo zorg je niet alleen voor beweging, maar ook voor veel plezier.


• Samen spelen

Speel samen met je kind. Simpele spelletjes zoals tikkertje of met een bal spelen zijn leuk en helpen ook voor een goede band tussen jullie. Gebruik zachte ballen en speel simpele spelletjes zoals overgooien.


• Bewegen in het dagelijks leven

Maak van dagelijkse gewoontes een spel. Laat je kind helpen met opruimen door er een spelletje van te maken of maak van tandenpoetsen een dansfeestje. Zet muziek aan tijdens het opruimen en dans samen door het huis. Het helpt jullie ook de saaiere taken wat leuker te maken.


Tips voor kinderen die op de basisschool zitten

• Sporten en teamsporten

Moedig je kind aan om lid te worden van een sportclub. Teamsporten zoals voetbal of hockey leren kinderen actief te zijn en samen te werken. Denk er ook over na om je kind een individuele sport te laten proberen, bijvoorbeeld tennis of turnen. Vaak maken kinderen daar ook vrienden, maar leren ze zelfstandig.


• Buitenspelen

Zorg ervoor dat je kind genoeg tijd buiten doorbrengt. Fietsen, skaten of gewoon in het park rennen is een goede manier om te bewegen. Kent je kind kinderen in de buurt? Moedig samen buitenspelen dan vooral aan. Je kunt er ook een gewoonte van maken om na schooltijd te wandelen of langs de speeltuin te gaan.


• Activiteiten met het gezin

Plan regelmatig uitjes met het gezin, zoals wandelen, fietsen of zwemmen. Naast het bewegen, breng je zo ook fijne tijd met elkaar door. Probeer eens in de zoveel tijd een nieuwe activiteit zoals klimmen of kanoën om het spannend en leuk te houden. Zo vorm je ook mooie herinneringen!


Tips voor kinderen die op de middelbare school zitten

• Geen teamsport? Probeer een individuele sport

Sommige tieners vinden individuele sporten zoals hardlopen of fitness fijner dan teamsporten. Deze activiteiten helpen om stress te verminderen en hun conditie te verbeteren. Stimuleer je tiener om ook nieuwe sporten zoals yoga of pilates uit te proberen.


• Actief naar school

Moedig je tiener aan om lopend of fietsend naar school te gaan als dat mogelijk is. Zo beweegt je kind al dagelijks. Bespreek de veiligste routes en fiets of loop de eerste keer/keren zelf mee.


• Beweging in dagelijke routines

Leg je tiener uit hoe belangrijk het is om korte pauzes te nemen tijdens het huiswerk en even te bewegen. Het helpt bij de concentratie en zorgt ervoor dat ze minder moe worden. Tip: stel een timer in om elk uur een paar korte stretchoefeningen te doen.


Meer weten?

Heb je vragen over dit onderwerp of wil je er meer over weten? Wij zijn er om je te helpen. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie of advies over dit onderwerp.

Comments


bottom of page