top of page

Ervaringsverhaal: “Ik had last van concentratieproblemen door mijn ADHD”

Het CJG is er voor jou. Bijvoorbeeld als je vragen hebt of ergens mee zit. Hoe gaat dat, als je hulp krijgt van het CJG? Hieronder vertelt een jongere haar verhaal.

"Eerst heb ik een intakegesprek gehad met Merel. We hebben het toen over allerlei verschillende onderwerpen gehad. Dan moest ik per onderdeel aangeven hoe het daarmee ging, van heel goed tot slecht. Bijvoorbeeld hoe het thuis gaat, hoe het met eten gaat, met je ouders, leren, ontwikkeling… dat soort dingen. Vanuit dat gesprek stelde Merel ondersteuning van een jeugd- en gezinscoach voor. Omdat ik last heb van concentratieproblemen, wat waarschijnlijk gelinkt is met mijn ADD.

Er is nu een traject opgestart van 3 maanden, met jeugd- en gezinscoach Tess. Zij helpt mij om mijn concentratie beter te maken en om minder snel gefrustreerd te raken door prikkels, wat bij mij leidt tot frustratie-uitbarstingen. Aan het begin hebben we een soort tekeningenschema gemaakt met 8 stappen, van opstaan tot naar bed gaan. Per stap hebben we uitgebreid getekend wat er gebeurt, bijvoorbeeld wat je doet als je opstaat, en waar ik dan prikkels of frustratie van krijg. Tess komt elke week bij me thuis langs, soms zitten er twee weken tussen. Bij elke afspraak moet ik proberen om één van de frustratiepunten weg te halen. We kijken er dan samen naar hoe dat zou kunnen. Bij het opstaan was het frustratiepunt bijvoorbeeld dat ik haast kreeg om naar school te gaan. De oplossing was dan om niet te veel te snoozen, dus niet uitstellen om op te staan. Tijdens de afspraak praten we dan over hoe het gaat, of iets heeft geholpen of juist helemaal niet. En als een methode werkt, kijken we of we ermee door blijven gaan of dat het zo genoeg is. Zo werken we elke week een puntje weg.

Nu het zomervakantie is, is het wat lastiger omdat de concentratie- en frustratiepunten meestal te maken hebben met school. We werken nu bijvoorbeeld meer aan de dingen voor het slapen gaan. Want ik krijg natuurlijk nog steeds prikkels in het dagelijks leven door kleine dingen. Het gaat nu dan vooral over de frustratie-uitbarstingen, hoe ik dat beter kan verwerken, omdat dat een beetje buiten school staat. We hebben eerst opgeschreven en getekend hoe het voelt en eruit ziet als ik zo’n uitbarsting heb. Ik heb ook uitgelegd dat mijn uitbarstingen eerst veel minder waren toen ik jonger was. Nu heeft een klein dingetje als mijn teen stoten al hetzelfde effect als dat ik bijvoorbeeld iets ergers heb. Het gebeurt nu ook sneller. We gaan er nu aan werken dat dat weer zakt en minder wordt.

We zien elkaar nu iets minder, maar na de zomervakantie gaan we waarschijnlijk weer elke week afspreken. Het aantal prikkels gaat dan door school natuurlijk weer heel erg stijgen. Dan gaan we kijken hoe we daar aan kunnen werken, zodat alle vooruitgang niet in één keer weg is.

Ik vind de begeleiding heel fijn, ook het intakegesprek was fijn. We deden bijvoorbeeld spelletjes om elkaar beter te leren kennen. Dat maakt het makkelijker om te praten omdat je die persoon dan een beetje kent.”

Wil Xavannah nog iets zeggen tegen andere jongeren met ADHD?

“Het is fijn om te praten over hoe jij ermee zit. Over hoe het er in jouw hoofd vanbinnen uitziet. Er wordt vaak gedacht dat iedereen met AD(H)D heel erg druk is, maar bij iedereen is het anders. Dus het is fijn om te praten over hoe het bij jou dan zit. Per persoon kan je dan ook andere hulp krijgen.”

bottom of page