top of page

Doktersassistente Marit met vervroegd pensioen

Marit, onze doktersassistente, gaat met vervroegd pensioen. Wat vindt ze het leukst aan haar werk? En wat wil ze ouders van Capelse kinderen nog meegeven?


Doktersassistente Marit staat bij posters over gezonde voeding en gezond drinken
Hoe lang werk je hier al?

“In 2001 ben ik bij GGD Rotterdam Rijnmond gaan werken. Dat werd CJG Rijnmond en daaruit ontstond CJG Capelle aan den IJssel. Dus al 23 jaar.”

 

Waarom ben je dit werk oorspronkelijk gaan doen?

“Ik was eerst doktersassistente bij de huisarts en later in het ziekenhuis. Ik vond het superleuk om met kinderen te werken, dus wilde dat graag meer gaan doen. Ik heb een open sollicitatie geschreven naar de GGD en daarbij aangegeven dat ik het leuk vond om een dagje mee te lopen. Dat kon toen en dat beviel!”

 

Wat vind je het leukst aan je werk?

“Met kinderen omgaan vind ik het allerleukst. Maar ook het project Splash Capelle vond ik erg leuk om te doen. Binnen dat project gaven we kinderen op basisscholen les over een gezonde leefstijl. Dat vind ik een belangrijk onderwerp. Het is extra leuk dat Splash voor alle kinderen is. De eerste versie van Splash Capelle ging alleen over water drinken. Na een paar jaar hebben we Splash 2.0 ontwikkeld, toen werd het breder en kwam er ook gezonde voeding bij. Ik vond het erg leuk om die aanpassingen te doen. Ik heb ervan genoten om naar de scholen toe te gaan en gastlessen te geven in groep 5 t/m 8, samen met een collega. Ik vind het mooi om iets bij te kunnen dragen aan een gezonde leefstijl voor kinderen.”

 

Wat voor reacties kreeg je van de kinderen bij de gastlessen?

“Sommige kinderen hebben heel veel kennis. Andere kinderen denken dat paprikachips van paprika’s is gemaakt en daarom gezond is. Die grote verschillen hebben me wel verbaasd. Ook zijn er veel kinderen die denken dat een croissantje gezond is. Sommige kinderen hadden ook een croissantje in hun broodtrommel mee naar school. Maar ik vond het leuk om te merken dat het door de gastles echt ging leven bij de kinderen. Ik kreeg veel reacties waaruit bleek dat ze er echt over nadachten. En dat vind ik echt superleuk!

 

Een ander onderdeel van mijn werk wat ik leuk vind, is het helpen van kinderen die bang zijn of iets niet willen doen als ze bij de jeugdarts komen. Bijvoorbeeld een gehoortest of op de weegschaal staan. Tijdens vaccinatiedagen vind ik het een leuke uitdaging om kinderen die angstig zijn voor een vaccinatie over hun angst heen te helpen, zodat ze toch hun vaccinatie krijgen.”

 

Hoe zorg je er dan voor dat het toch lukt?

“Soms werkt het als de moeder hetzelfde wil doen. Een andere keer helpt het om er even met het kind over te praten, voor te doen wat we gaan doen en het kind meer uitleg te geven. Soms werkt een andere aanpak: bij de gehoortest moet een kind bijvoorbeeld een knopje indrukken als hij of zij een piepje hoort. Sommige kinderen vinden dit lastig en blijven constant het knopje indrukken. Dan zoeken we naar een andere manier, bijvoorbeeld knikken. Als een kind iets niet wil of durft, betrek ik de ouders er altijd bij. Elk kind is anders en ouders weten vaak goed wat bij hun kind werkt. Ook de manier waarop je dingen zegt, kan invloed hebben. Ik zeg bijvoorbeeld nooit tegen kinderen dat ik ga kijken ‘hoe zwaar ze zijn’ of ‘hoe lang ze zijn’, ik heb het altijd over ‘wegen en meten’.”

 

Zijn er dingen die je in de laatste jaren nog verrast of verbaasd hebben?

“Nee, er zijn niet echt dingen die me nog verrast hebben. Maar er blijven natuurlijk altijd dingen veranderen. In de loop der jaren heeft het digitale wel veel voordelen gebracht. Eerst werkten we nog met papieren dossiers, dat is nu veel makkelijker. Ook versturen we nu een digitale vragenlijst naar kinderen in groep 7, in plaats van elk kind uit te nodigen om bij het CJG langs te komen. We zien alleen nog de kinderen bij wie er iets bijzonders uit de vragenlijst komt. Dat is wel fijn. Maar aan digitalisering zitten ook uitdagingen. Niet iedereen is digitaal vaardig of taalvaardig. Het is dan soms een uitdaging om die kinderen of ouders dan toch te bereiken.”

 
Wat heeft ervoor gezorgd dat je het zo lang hebt volgehouden?

“Ik had altijd leuke collega’s, dat is heel belangrijk. Ik heb ook altijd extra dingen gedaan. Bij de GGD gaf ik bijvoorbeeld advies op het gebied van tandverzorging in achterstandswijken. Dat vond ik heel leuk. Ik heb ook koffieochtenden gegeven en had contact met alle scholen in Rotterdam. En hier natuurlijk het ontwikkelen van Splash en Splash 2.0, waar we het net over hadden. Dus ik heb dit werk wel heel lang gedaan, maar er is steeds genoeg afwisseling geweest. En het contact met ouders en kinderen blijft toch echt het leukst!”

 

Wat zou je ouders van Capelse kinderen nog willen meegeven?

“Geef je kinderen aandacht en het gevoel dat ze belangrijk zijn. Elk kind wil gezien worden. En natuurlijk vind ik ook een gezonde leefstijl belangrijk. Als je goed slaapt en gezond eet, zit je vaak ook goed in je vel.” 

 

bottom of page