top of page

Mijn kind heeft concentratieproblemen

Bijgewerkt op: 14 sep.

Het kan moeilijk zijn om te zien dat je kind moeite heeft met concentreren. Misschien lijkt het alsof je kind geen zin heeft om iets te doen, terwijl het eigenlijk echt niet lukt. Het kan zijn dat je kind snel afgeleid is, moeite heeft om zich te concentreren op een taak of moeite heeft met het onthouden van informatie. Je kind kan ook onrustig worden of moeilijk stil zitten. Herken je dit? Lees dan hieronder verder voor tips die je kunnen helpen om je kind te ondersteunen.

Er is een belangrijk verschil tussen ‘vrijwillige concentratie’ en ‘gedwongen concentratie’. Wanneer je kind bezig is met taken die hij/zij leuk vindt heet het vrijwillige concentratie. Taken zoals huiswerk maken en opletten in de klas noemen we gedwongen concentratie. Kinderen van een bepaalde leeftijd zouden zich een bepaalde tijd moeten kunnen concentreren op taken waar ze gedwongen concentratie voor nodig hebben:

  • Bij een leeftijd van 6 jaar is dit 10 minuten

  • Bij een leeftijd van 10 jaar is dit 20 minuten

  • Bij een leeftijd van 13 jaar en ouders is dit 30 minuten

Na die tijd is het dus logisch als een kind zich niet goed meer kan concentreren. Dan is het slim om het kind een andere taak te geven.


Wat kan ik doen om mijn kind te helpen?

Behalve geen zin hebben of zich te lang moeten concentreren kunnen er ook andere dingen spelen. Andere oorzaken van concentratieproblemen zijn ADHD, slaaptekort, stress of angst. Het is belangrijk om de oorzaak van de concentratieproblemen te onderzoeken, zodat je goed kan helpen. Hieronder staan vijf tips die in veel gevallen kunnen helpen om de concentratie van je kind te verbeteren.


Tip 1: Maak het rustig om je kind heen

Een rustige omgeving is belangrijk voor de concentratie van je kind. Zet bijvoorbeeld de televisie en radio uit en zorg voor een opgeruimde werkplek. Dit kan je kind helpen om zich beter te concentreren op de taak die ze moeten doen.


Tip 2: Maak een planning

Samen met je kind een planning maken voor de dag, kan helpen om structuur aan te brengen. Het geeft je kind overzicht van wat er van hem of haar verwacht wordt. Je kind kan zo wennen aan het idee dat er een tijd is om te werken en een tijd om te ontspannen.


Tip 3: Bewegen

Beweging kan de concentratie van je kind verbeteren. Laat je kind bijvoorbeeld tussendoor even buiten spelen of doe samen wat bewegingsoefeningen.


Tip 4: Eet en drink gezond

Gezond eten kan ook helpen bij de verbetering van de concentratie. Zorg dat je kind gezond eet en drinkt. Genoeg water drinken is bijvoorbeeld belangrijk voor de concentratie.


Tip 5: Geef positieve feedback

Geef positieve feedback aan je kind als het goed bezig is. Dit kan het zelfvertrouwen van je kind vergroten en zorgen voor motivatie om door te gaan.


Als je merkt dat de concentratieproblemen van je kind niet verbeteren met deze tips, dan kan je altijd contact opnemen met het CJG. Klik hier om te zien hoe je contact met ons op te nemen. Samen kunnen we dan kijken of er meer achter de concentratieproblemen zit en hoe we je kind verder kunnen helpen.


bottom of page